سفارش تبلیغ
صبا ویژن
بدترینِ برادرانت، شخص فریبکار چاپلوس است . [امام علی علیه السلام]
 
یکشنبه 86 آذر 11 , ساعت 2:35 عصر
در سومین بخش هم‌سخنی درباره آثار استاد فرزانه است برخی دیگر از نگاشته های آن سخن‏سنج ادب‏پرور را از نظر می ‏گذرانیم.

kazzazi 016

توانهای نهایی آدمی ـ نشر نی
این کتاب ، سومین اثری است که دکتر کزازی در زمینه فرا روانشناسی به زبان فارسی ترجمه کرده است. "کالین و ویلسن" نویسندگان این کتاب ، با دیدی سنجیده ، روانشناسانه و دانشورانه ، پدیده های فراروانشناسی را مورد بررسی و تحقیق قرار داده است.
جهان اشباح ـ‌انتشارات عطایی
"جهان اشباح" کتابی در زمینه فرا روانشناسی است که دو نویسنده "دانیل هامر" و "آلکس رودَن" آن را نوشته اند. در این اثر ، پدیده های "فرا روانشناسی" به گونه ای گسترده و فراگیر بررسی شده است. جهان اشباح ، دومین ترجمه دکتر کزازی در زمینه فرا روانشناسی است.
جهان پس از مرگ ـ نشر دنیای کتاب
"جهان پس از مرگ" اثر نویسنده نامدار انگلیسی "سر آرتور کُنان دویل" خالق کارآگاه معروف "شرلوک هلمز" است. کنان دویل در سال های واپسین زندگی ، به پدیده روح گرایی دلبستگی یافت و این اثر ، رهاورد همان سال هاست. کتاب از دو بخش پژوهش ها و داستان ها پدید آمده است و هر یک از داستان ها بر پایه یکی از آزمون ها و پدیده های روح گرایی نوشته شده است.
رویدادهای شهر سنگی ـ نشر مرکز
"اسماعیل کاداره" در این اثر داستانی ، به شیوه ای دلنشین و شاعرانه ، خاطرات دوران کودکی و نوجوانی خویش را به رشته تحریر درآورده است. وی از نویسندگان نامدار آلبانیایی است که اکنون به شهرتی جهانی دست یافته است. یکی از داستانهای او با عنوان "سردار سپاه مرده" به بیش از پانزده زبان دنیا ترجمه شده است. دکتر کزازی با ترجمه این اثر ، اسماعیل کاداره را به جامعه فرهنگی ایران شناسانده است.
سه داستان ـ نشر مرکز

"گوستاو فلوبر" نویسنده بلند آوازه و آفریننده آثار برجسته ای چون: "مادام بواری" و "سالامبو" است. فلوبر ، این اثر را در سال های پایانی زندگانی خود نوشت. سال هایی که نویسنده را در تلخ کامی و اندوهی ژرف فرو برده بود. کتاب شامل سه داستان "ساده دل" ، "افسانه ژولین ، تیمارگر پاک" و "هرودیا" است.
سیلوی ـ‌ نشر مرکز
"سیلوی" داستانی نه چندان بلند از "ژرار دونروال" است. وی از نویسندگان سخنور و نامدار فرانسوی در سده نوزدهم بوده است. ژرار دونروال چونان شوریده سرانی که زندگی را به سودای یافتن آنچه یافت نمی شود ، سیر کرده اند ، سراسر زندگانی را در پی نازنینی گشت که هرگز در عالم خاکی به دست نمی آید. از این رو ، به دنبال آنچه در عالم واقع به دست نمی آمد و در دسترس نبود ، به خواب و رویا پناه برد و سر در پی این سودا نهاد و در رویا گم شد.

 

 

 


یکشنبه 86 آذر 11 , ساعت 12:18 عصر
با درود دوباره به خوانندگان فرهیخته و گرانمایه در ادامه خوشه چینی از خرمن  پربار دانش پارسی و نیم‌نگاهی به نگاشته ها و نبشته های استاد این دانش، میر جلال ادین کزازی، چند اثر دیگر از ایشان را با یکدیگر نظری می افکنیم. باشد که خوانندگان گرامی را پسندیده و دلپذیر آید.

kazzazi 03

پند و پیوند - گزارش بیست غزل حافظ بر پایه زیباشناسی و باورشناسی (حافظ شناسی)
نشر قطره
"پند و پیوند" در حقیقت، جلد دوم کتاب دیرمغان است که در آن، دکتر کزازی به شیوه ای نو به گزارش غزل های حافظ پرداخته است و غزلهای خواجه را بر پایه زیبا شناسی و باورشناسی بررسی و گزارش کرده است.
تَرجُمانی و تَرزَبانی (هنر ترجمه)
نشر جامی
"تَرجُمانی و تَرزَبانی" حاصل کند و کاوها، درنگ ها و دیدگاه های دکتر کزازی درباره هنر ترجمه است که در چند جستار فراهم آمده است و در آن شیوه های گونه گون ترجمه مورد بررسی قرار گرفته است.
تندبادی از کنج (شاهنامه شناسی)
نشر آیدین
"تندبادی از کنج " گزارشی است بیت به بیت و همه سویه از داستان رستم و سهراب شاهنامه، بر پایه دانشهای گونه گون ادب شناسی و سخن سنجی، با دیباچه ای در چگونگی و ارزش این داستان.
دُرّ دریای دَری (شاهنامه شناسی)
نشر مرکز
"دُرّ دریای دَری" کتابی کم نظیر در ادب پارسی است. این کتاب گزارش درازآهنگی است از قصیده ای بلند که دکتر کزازی آن را در 278 بیت سروده است و چنین آغاز می شود:
هر که او را شور معنی گستری است
زیب شعرش دُرّ دریای دَری است
در این چامه بلند، سرگذشت شعر پارسی از آغاز تا روزگار ما نموده شده است. علاوه بر آن، زندگینامه، نکات ویژه زندگی و نیز شیوه سخنوری هر شاعر بیان گردیده است.
نویسنده در مقدمه گسترده خویش بر این اثر، مطالب جالب و مفیدی در زمینه "چیستی هنر" و نیز "چگونگی آفرینش هنری" آورده است که در جای خود، روزنی به جهان پر رمز و راز هنر است.
دیدار با اژدها (گزارش سفر)
نشر قطره
"دیدار با اژدها"، روزنگار سفر کوتاه دکتر کزازی به چین، سرزمین افسانه ای آسیاست. این اثر که از دید شیوه و قالب یکسره با روزهای کاتالونیا همسان و دمساز است، پیوندهای فرهنگی، تاریخی ایران و چین را مورد بررسی قرار داده است. دکتر کزازی اعتقاد دارد که شناخت چین کهن ما را در شناخت خویش یاری خواهد داد، چرا که چین کهن یادگارها و نشانهای بسیاری از فرهنگ گرانسنگ ما را نهفته دارد، از سوی دیگر، چین نو، در بسیاری از چاش ها، گرایش ها و هنجارهای اجتماعی، فرهنگی با ایران امروز سنجیدنی است و در یافتن راه حل ها و راهکارهای بایسته برای پرسش های اکنون جامعه ما در رویارویی سنت با نوگرایی و یا جهانی شدن و بومی ماندن می تواند مطرح باشد.
دیر مغان (حافظ شناسی)
نشر قطره
"دیر مغان" گزارش بیست غزل حافظ است، از آغاز دیوان وی و بر پایه زیباشناسی و باورشناسی. دکتر کزازی در این اثر کوشیده است از نگاهی متفاوت، غزل های خواجه شیراز را بنگرد و آنها را بر پایه زیباشناسی و باورشناسی که دیگر حافظ پژوهان کمتر بدان پرداخته اند، بکاود و بررسد. نویسنده وعده کرده است که در آینده، بقیه اشعار حافظ را به همین شیوه مورد کند و کاو قرار دهد.
روزهای کاتالونیا (گزارش سفر)
چاپ اول: نشر واژه آرا
چاپ دوم: نشر نویسنده
"روزهای کاتالونیا" روزنگارهای سفر اسپانیاست

رؤیا، حماسه، اسطوره (شاهنامه شناسی)
نشر مرکز
"رؤیا، حماسه، اسطوره" آنچنانکه از عنوان آن برمی آید، سه قلمرو پر رمز و راز و جاودانه رویا، حماسه و اسطوره را در بر می گیرد. این اثر، در حقیقت پایان نامه و تز دکتری نویسنده است.
رؤیا، حماسه، اسطوره (شاهنامه شناسی)
نشر مرکز
"رؤیا، حماسه، اسطوره" آنچنانکه از عنوان آن برمی آید، سه قلمرو پر رمز و راز و جاودانه رویا، حماسه و اسطوره را در بر می گیرد. این اثر، در حقیقت پایان نامه و تز دکتری نویسنده است.
بیان (زیباشناسی سخن پارسی) ـ جلد اول
نشر مرکز
این کتاب نخستین جلد از دوره سه جلدی "زیباشناسی سخن پارسی" است که در موضوع دانش بیان نوشته شده است. دکتر کزازی این اثر را به شیوه کتاب های آموزشی برای دانشجویان دانشگاه ارایه کرده است.
معانی (زیباشناسی سخن پارسی) ـ جلد دوم
نشر مرکز
"معانی" جلد دوم از مجموعه سه جلدی "زیباشناسی سخن پارسی" است که زبان شکرین و شیوای پارسی را بر پایه این دانش بررسی و کاویده است.
بدیع (زیباشناسی سخن پارسی) ـ جلد سوم
نشر مرکز
"بدیع" سومین جلد از مجموعه "زیباشناسی سخن پارسی" است. جلدهای اول و دوم این مجموعه عهده دار بررسی دو دانش دیگر زیباشناسی ادب پارسی، یعنی "بیان" و "معانی" هستند.
سراچه آوا و رنگ (خاقانی شناسی)
 انتشارات سمت
"سراچه آوا و رنگ" کتابی است که دکتر کزازی آن را در "خاقانی شناسی" نوشته است. در این اثر، دوازده قصیده، یک ترکیب بند، شانزده غزل، نُه قطعه و هشت رباعی یا چارانه بررسی و کاویده شده است. در گزارش بیت ها، زمینه ها و دانش های گونه گون چون: واژه شناسی، ریشه شناسی، زبان شناسی سنجی، باورشناسی، نمادشناسی و زیباشناسی به کار گرفته شده اند.
گذری و نظری بر آثار و احوال (زیست نامه)
شهر کتاب
"گذری و نظری بر آثار و احوال" زیست نامه ای است کمابیش فشرده که از آغاز تا چندسال زندگانی پر بار  دکتر کزازی در بر می گیرد.
گزارش دشواریهای دیوان خاقانی (خاقانی شناسی)
نشر مرکز
دکتر کزازی در این اثر گرانسنگ که در هزار صفحه به چاپ رسیده است، بیت های دشوار و هنری در سراسر دیوان خاقانی را بررسی و گزارش کرده است. وی پیش از این کار، نخست دیوان خاقانی را در دو جلد ویراسته و به چاپ سپرده بود. در این چاپ، مولف در کنار بی هایی که می بایست گزارده می شدند، ستاره ای نهاده بود. در "گزارش دشواریهای دیوان خاقانی" این بیت های ستاره دار گزارده شده اند و گاه نیز نکته های نغز و بازنمودنی در بیت های بی ستاره نیز گزارش شده اند.
مازهای راز (شاهنامه شناسی)
نشر مرکز
"مازهای راز" جستارهایی است در شاهنامه فردوسی و در برگیرنده شش مقاله درباره شاهنامه است. نخستین جستار، "نمادشناسی اسطوره در داستان ضحاک" است که به همایش جهانی بزرگداشت فردوسی که در تهران برگزار شد، پیشکش شده است.


رخسار صبح (خاقانی شناسی)
نشر مرکز
"رخسار صبح" کتابی است حجیم و هفتصد صفحه ای در گزارش قصیده ای بلند و دلپسند از خاقانی. به تقریب، نیمی از این کتاب، شامل دیباچه مفصلی است در شرح زندگانی و شیوه شاعری این قصیده سرای بزرگ ایران. دکتر کزازی در این اثر کوشیده است بر پایه سروده ها و نوشته های خاقانی، زندگی وی را بررسی کرده و روشنایی هایی بر بخش های تاریک و ناشناخته زندگی وی بیندازد. دکتر کزازی در این کتاب، همانند کتاب های "سوزن عیسی" و "پارسا و ترسا" کوشیده است تا این چامه بلند خاقانی را بر بنیاد واژه شناسی، زیباشناسی و ژرفاشناسی بررسی کند.


دوشنبه 86 آذر 5 , ساعت 11:46 صبح

خوانندگان فرهیخته و گرانمایه را درود می گوییم.

در کوتاه مجال هم‌سنخی با همراهان ادب‏دوست و باریک‏بین و سخن‏سنج بهتر آن دیدم تا از خرمن انبوه نگاشته ها و نبشته های استاد ادب پارسی میر جلال ادین کزازی خوشه ای برچینیم و بر پاره‌ای از نوشته‌های ایشان از این دید که «آب دریا را اگر نتوان کشید     هم به قدر تشنگی باید چشید» نیم‌نگاهی افکنیم .

باشد که خوانندگان گرامی را پسندیده و دلپذیر آید.

kazzazi 03

آب و آینه (مجموعه مقاله) ـ نشر آیدین

جستارهایی است در ادب و فرهنگ که پهنه ای از ادب و فرهنگ و اندیشه ایرانی را در بر می گیرد و در آن ، زمینه هایی گوناگون از اسطوره شناسی و باورهای باستانی تا ادب کودکان کاویده شده است. این جستارها در  در مجله ها و نشریه های دانشگاهی و فرهنگی، پراکنده، به چاپ رسیده بوده است.

 

از گونه ای دیگر (شاهنامه شناسی) ـ نشر مرکز

"از گونه ای دیگر" مجموعه ای فراهم آمده از چهار جستار یا مقاله است که همگی در زمینه فرهنگ و ادب نوشته شده اند. گفتارهای این دفتر که برخی از آنها برای اولین بار در این اثر به چاپ رسیده اند و بعضی پیش تر در گاهنامه ها نشر شده اند ، در چند زمینه پیوسته با هم و جملگی بر زمینه فرهنگ ایرانی و میراث معنوی آن است.

بیکران سبز (دفتر شعر) ـ نشر مرکز

"بیکران سبز" گزیده ای از سروده های دکتر کزازی است.

پارسا و ترسا (عطارشناسی)ـ انتشارات دانشگاه علامه طباطبایی

"پارسا و ترسا" گزارشی است از داستان شیخ صنعان ، عطار. این چامه که از دشوارترین و پیچیده ترین چامه های خاقانی است ، توسط دکتر کزازی از سه دیدگاه ویژه واژه شناسی ، زیباشناسی و ژرفاشناسی بررسی شده است.

 

پرنیان پندار (مجموعه مقاله) ـ نتشارات روزنه

"پرنیان پندار" مجموعه ای است از مقالات گوناگون دکتر کزازی در زمینه های متنوع فرهنگی و ادبی که جملگی در ماهنامه ها به چاپ رسیده اند. پرنیان پندار ، سی و دو جستار یا مقاله را در برمی گیرد.


چهارشنبه 86 آبان 30 , ساعت 7:50 عصر
استاد آواز ایران برای اولین بار در شهر دوبی، در امارات عربی متحده، به اجرای کنسرت موسیقی ایرانی می‌پردازد.
 
محمدرضا شجریان

این کنسرت با همراهی گروه آوا روزهای ۲۹ و ۳۰ آذر ماه (۲۰ و ۲۱ دسامبر) در تالار "دانشگاه آمریکایی دوبی" (AUD) برگزار می‌شود و مجید درخشانی (تار)، محمد فیروزی (عود)، سعید فرج‌پوری (کمانچه)، همایون شجریان (تنبک) و حسین رضایی نیا در آن حضور دارند.

خسرو آواز ایران، استاد محمدرضا شجریان، در طول سال های گذشته بیشتر اجراهای زنده خود را معطوف به اروپا و امریکا کرده بود و اکنون تصمیم گرفته در دوبی به روی صحنه برود. اقبالی که دوستداران شجریان در آسیا پس از سال‌ها به آن رسیده‌اند.

او و گروه آوا ماه گذشته نیز در شهر اصفهان به روی صحنه رفته بودند. این نخستین اجرای شجریان در داخل کشور و خارج از تهران پس از ۹ سال بود. گروه آوا قرار بود که در شهر تبریز نیز به اجرای برنامه بپردازد اما برگزاری این کنسرت به تحقق نرسید.

به گفته معاون فرهنگی و هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی علت لغو کنسرت شجریان در تبریز به دلایل ناشناخته و عدم تفاهم مدیران اجرایی برنامه و نمایشگاه بین‌المللی تبریز صورت گرفته است.

بلیت‌های کنسرت شجریان در دوبی قرار است در داخل ایران نیز به فروش برسد. قیمت بلیت‌های این اجرا ۱۵۰ و ۳۰۰ درهم امارات عربی متحده (حدود بیست و چهل پوند) در نظر گرفته شده و فروش اینترنتی آن از دوشنبه آغاز شده است.

همچنین گزارش کامل کارگاه آموزش آواز که از سوی استاد شجریان و با حمایت فرهنگستان هنر ایران برگزار شد، به همراه اسامی برگزیدگان ۳۰ آبان ماه در مجتمع فرهنگی هنری آسمان ارائه شد.

استاد شجریان از بین بیش از سیصد هنرجو که در کارگاه‌های او شرکت کرده بودند، سیزده نفر را برای آموزش معرفی خواهد کرد.

دور اول برگزاری نخستین کارگاه آموزش آواز استاد شجریان که چهارم اسفندماه سال گذشته برگزار شد به مباحثی پیرامون تکنیک، صدا سازی و شیوه های مختلف آوازی اختصاص داشت.


<      1   2      

لیست کل یادداشت های این وبلاگ